Uppland Kredit - Företagslån - Låna pengar till ditt företag!

Svenska småföretag kan sakna 80 miljarder

I snitt saknar svenska småföretag 145.000 kronor i ofakturerade arbeten, visar en ny undersökning. (Foto: Jp Valery / Unsplash)

Dåliga rutiner, tidsbrist och kanske rent av slarv gör att företag i dag missar enorma summor pengar. Men det finns hjälp att tillgå.

Det om man får tro en ny undersökning från förbundet Fria Företagare där svenska småföretag fått frågan om de har några ofakturerade arbeten liggandes. Och nog har dem det.

Enligt statistiken uppger ungefär hälften av förbundsmedlemmarna att de sammanlagt har ungefär 1 miljard kronor i ofakturerade jobb. Det innebär en snittsumma på 145.000 kronor per företag – som man alltså lånar ut till varandra räntefritt – och om samma förhållande gäller för resten av Sveriges bolag ligger summan på 80 miljarder kronor, konstaterar Fria Företagare i ett pressmeddelande.

Vad beror då den höga siffran på?

Jo, nära en tredjedel anser just att fakturering, betalningar och fordringar är en huvudvärk i att driva eget. Ännu fler, 63 procent, uppger dessutom att de med jämna mellanrum blir sena med faktureringen.

En annan anledning kan vara förlegade metoder. Samma undersökning visar att hela 66 procent fortfarande skickar pappersfakturor via post i stället för att mejla eller använda någon typ av mjukvarutjänst som underlättar arbetet.

Fakturering – 5 saker att tänka på:

Statliga Verksamt.se har många tips om fakturering för småföretagare på deras hemsida. Nedan följer en sammanfattning av de viktigaste punkterna.

1. Fakturauppgifter

Det är viktigt att få med allt som en faktura bör innehålla. Från fakturanummer och datum till pris, moms och eventuellt organisationsnummer – här kan du se en fullständig lista över nödvändiga uppgifter. Verksamt.se erbjuder även verktyget ”Fakturahjälpen” där du bland annat kan få stöd i hur mycket du bör fakturera.

2. Fakturera direkt

Sajten understryker vikten av att agera direkt. Ha för vana att alltid skapa och datera en faktura när du levererar ett arbete. Dels för att du inte ska glömma bort och dels för att upprätthålla en stabil likviditet.

3. Avgift – eller inte?

Om du ska ta ut en avgift för administrativa kostnader i faktureringen är det viktigt att du avtalar detta med kund redan från början. Tänk även på det omvända när du själv ska betala fakturor.

4. Kredittid

Perioden mellan fakturadatum och förfallodag kallas kredittid – alltså den tid då du som företag ligger ute med pengarna som kunden ska betala. Även om det kan vara lockande att vara generös med kredittiden för att vinna kunder kan det vara ett dyrt sätt att driva ditt företag, konstaterar Verksamt.se. Det eftersom du själv måste betala ränta när du använder din kontokredit.

5. Förfallodatum

Det finns flera saker att tänka på när det gäller förfallodatum. Det första är att förfallodag till en annan näringsidkare inte får överstiga 30 dagar om inget annat avtalats. Samtidigt är det upp till dig som säljare att bestämma när den ska betalas när inget angivits i avtal. Vidare tipsar Verksamt om att alltid vara tydlig med förfallodatum i fakturan samt att kontrollera om du har rätt att debitera eventuell dröjsmålsränta.

Läs mer och ansök om ett företagslån